Jag tänkte att jag skulle börja med att berätta lite om mäklarjobbet. Som mäklare i Sverige idag har man en lite kluven roll, man ska representera både köpare och säljare. När det gäller prissättning däremot är det i princip bara säljaren som är intressant eftersom det är därifrån man får betalt.

I många andra länder är det faktiskt så att köparen ofta har en egen representant och jag kan tycka att det saknas ibland i Sverige. Det känns lite orättvist att bara ena sidan egentligen är representerad när priset tas fram. Å andra sidan förstår jag såklart att köpare inte gärna är beredda att betala extra för att ha en egen representant.

I Stockholm ser bostadsmarknaden lite annorlunda ut än i övriga landet, framför allt eftersom det är så stor omsättning på lägenheter och villor. Det finns nästan alltid, oberoende av konjunktur, åtminstone någon eller några köpare på varje objekt. Även om priserna kanske inte blir så höga just nu så blir det alltid sålt. Därför är säljaren extra viktig i Stockholm, köpare får man på köpet.

Kommentarer
Postat av: Nathalie Nyrén

Ja det gör jag med!

2011-10-04 @ 17:18:13
URL: http://nathalienyren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0